Doncs sí, tothom ha sentit dir que, als països nòrdics, la bicicleta s'usa molt i és un mitjà de transport ben comú i implantat, però també és ben cert que la realitat d'aquest fet no es materialitza fins que no es trepitja una ciutat com Copenhagen o Amsterdam, que són les dos ciutats més bicycle friendly del món (segons Copenhagenize). I bé, em venia de gust intentar plasmar aquesta realitat amb un post, a veure...
DADES
Una mica d'informació "tècnica"... He llegit que Copenhagen, la ciutat de les bicicletes, és la ciutat amb el "programa per bicicletes" més exitós del món, amb inversions anuals d'entre 10 i 20 milions de dòlars en infrastructures i millores. Per tenir una idea, el 36% dels danesos va en bicicleta a la feina/universitat/escola, i un 50% diu que ho fan perquè és el més ràpid i fàcil, ja que els carrils són ben extensos, estan en bones condicions i, ara per ara, són relativament segurs (aquí un article interessant sobre això, un post relacionat... i molta informació per internet). Cada dia es recorren en bicicleta al voltant de 1,2 milions de km. Així doncs, pràcticament tothom té una bicicleta, tot i que també sembla que es poden trobar bicicletes públiques (Copenhagen City Bikes) tipus bicing pel centre de la ciutat per 25kr retornables (2,7€) (aquí hi ha més informació). I espero que això sigui suficient com a background.
Un exemple d'aquesta cultura ciclista la mostra aquest vídeo amb imatges de l'any 1937:
Perills i plaers del ciclista a Copenhagen
Versió feta a partir d'un post del bloc Fanen KBH (on està explicat amb molta més gràcia evidentment, horrible traducció aquí), que és d'uns companys de la universitat.
Una mica d'informació "tècnica"... He llegit que Copenhagen, la ciutat de les bicicletes, és la ciutat amb el "programa per bicicletes" més exitós del món, amb inversions anuals d'entre 10 i 20 milions de dòlars en infrastructures i millores. Per tenir una idea, el 36% dels danesos va en bicicleta a la feina/universitat/escola, i un 50% diu que ho fan perquè és el més ràpid i fàcil, ja que els carrils són ben extensos, estan en bones condicions i, ara per ara, són relativament segurs (aquí un article interessant sobre això, un post relacionat... i molta informació per internet). Cada dia es recorren en bicicleta al voltant de 1,2 milions de km. Així doncs, pràcticament tothom té una bicicleta, tot i que també sembla que es poden trobar bicicletes públiques (Copenhagen City Bikes) tipus bicing pel centre de la ciutat per 25kr retornables (2,7€) (aquí hi ha més informació). I espero que això sigui suficient com a background.
HISTÒRIA
Una manera fàcil d'entendre com d'instal·lada està la cultura de la bicicleta... és la història. Les bicicletes es van començar a estendre per la ciutat a finals del segle 19, quan els primers carrils bici es van començar a construir, i, a principis del segle 20, Copenhagen ja es considerava la ciutat més ciclista d'Europa, amb 80.000 bicicletes. Durant la II Guerra Mundial el petroli era escàs, de manera que les bicicletes es van convertir en el transport dominant dins de la ciutat. A partir del 1950, el transport en bicicleta es va reduir degut a l'increment de la riquesa de la població i l'extensió de l'ús dels vehicles motors, que va fer augmentar el tràfic motor i limitar les bicicletes als carrils ja existents, per motius de seguretat. A principis dels anys 70 l'ús de la bicicleta va assolir el mínim històric del 10%. Posteriorment, amb la crisi energètica, que va afectar Dinamarca especialment, i la creixent consciència ambiental, el ciclisme va experimentar un renaixament, sobretot gràcies al suport de la societat més jove i a les diferents accions i demostracions que es van realitzar. Com a conseqüència, i tenint en compte la ferma opinió de la població, durant els anys 80 es van realitzar una sèrie de reformes estructurals amb el resultat d'una millor infraestructura per les bicicletes, i amb l'objectiu d'augmentar el percentatge del ciclisme a la ciutat. A partir del 1995, el ciclisme ha anat augmentant constantment fins arribar a les xifres actuals i la ciutat (i el país) està molt adaptada a les bicicletes (incloent trens, etc.).
Una manera fàcil d'entendre com d'instal·lada està la cultura de la bicicleta... és la història. Les bicicletes es van començar a estendre per la ciutat a finals del segle 19, quan els primers carrils bici es van començar a construir, i, a principis del segle 20, Copenhagen ja es considerava la ciutat més ciclista d'Europa, amb 80.000 bicicletes. Durant la II Guerra Mundial el petroli era escàs, de manera que les bicicletes es van convertir en el transport dominant dins de la ciutat. A partir del 1950, el transport en bicicleta es va reduir degut a l'increment de la riquesa de la població i l'extensió de l'ús dels vehicles motors, que va fer augmentar el tràfic motor i limitar les bicicletes als carrils ja existents, per motius de seguretat. A principis dels anys 70 l'ús de la bicicleta va assolir el mínim històric del 10%. Posteriorment, amb la crisi energètica, que va afectar Dinamarca especialment, i la creixent consciència ambiental, el ciclisme va experimentar un renaixament, sobretot gràcies al suport de la societat més jove i a les diferents accions i demostracions que es van realitzar. Com a conseqüència, i tenint en compte la ferma opinió de la població, durant els anys 80 es van realitzar una sèrie de reformes estructurals amb el resultat d'una millor infraestructura per les bicicletes, i amb l'objectiu d'augmentar el percentatge del ciclisme a la ciutat. A partir del 1995, el ciclisme ha anat augmentant constantment fins arribar a les xifres actuals i la ciutat (i el país) està molt adaptada a les bicicletes (incloent trens, etc.).
Un exemple d'aquesta cultura ciclista la mostra aquest vídeo amb imatges de l'any 1937:
COSTUM
I la informació anterior ajuda a entendre què passa aquí i entendre el motiu pel qual la bicicleta està tan arrelada i ja és una tradició o costum. Els danesos van en bicicleta des de ben petits, com qui aprèn a caminar. I van en bicicleta fins al final i en totes les ocasions. I no només van en bicicleta els joves, els estudiants, o qui fa esport (com tendeix a pensar la majoria de gent)... no, va en bicicleta tothom: nens anant al cole, pares carregant els nens a la seva bici, pares amb bicicleta i els nens al darrera també amb la seva bicicleta (com els aneguets segueixen a la mare), homes i dones de negocis, ben trajeats, dones embarassades, parelles, gent gran, gent molt gran, gent que ve del supermercat i porten les verdures penjant, gent que ve de l'Ikea, gent amb bicicletes a rebentar de coses que no sabries com conduir, els de correus i els del diari,... i crec que he anomenat a tothom, no? Sí, també noies amb mini-faldilla i sabates de taló de mig metre. I sí, també durant els mesos freds de l'hivern! Uns quants exemples:
TÒPICS
Com ja es pot suposar de tota la informació prèvia, la gent va en bicicleta per fer de tot, carrega mil coses i fa malabarismes, que pot semblar perillós... però no ho resulta per la quantitat de carrils bici que hi ha i la importància que han adquirit les bicicletes a la ciutat de Copenhagen i a Dinamarca en general. Hi ha molta sensació de seguretat i "poder" de les bicicletes. I relacionat amb això, hi ha tots els tòpics (reals!) que es vulgui i més sobre els danesos en bicicleta. M'aprofitaré, una mica, dels recursos d'internet...
Typical danish
Molt millor una imatge que una explicació! Comparació del que s'entèn per ciclista a Anglaterra i a Dinamarca, de la web Scandinavia and the World:
Comparació entre ciclistes a UK i a Dinamarca |
Perills i plaers del ciclista a Copenhagen
Versió feta a partir d'un post del bloc Fanen KBH (on està explicat amb molta més gràcia evidentment, horrible traducció aquí), que és d'uns companys de la universitat.
1. L'hivern
Fa molt fred a l'hivern! L'aire bàltic et travessa i et destrossa. Els que ja estan acostumats fan servir les clàssiques jaquetes Canada Goose, mentre que els novatos intenten sobreviure amb jaquetes d'estar per casa i abraçades amb els companys. A més, el vent sempre va en contra, encara que vagis en una direccions i sentits diferents!
2. Sentir-se danès
No et pots considerar danès si no has menjat Smørrebrød mentre pedaleges! També són molt habituals les ulleres de sol i els cascs amb la música!
3. Relacions sobre rodes
És impossible no compartir converses i experiències amb la gent mentre vas amb la bicicleta! Això és l'origen (o el final) de moltes relacions! I també serveix per fer taps als carrils bici, clar...
4. Multitasques
Fumar, comprar, parlar, fer servir el mòbil, prendre algun cafè o menjar, són algunes de les distraccions mentre es va en bicicleta. Només cal vigilar on és el carril bici de tant en tant!
5. Anar a comprar
Fer equilibris amb les bosses de la compra al manillar és quasi una obra mestra! Intenta carregar les verdures, carn, begudes, pa, cereals, llet i paper de vàter amb un sol viatge!
6. Normes de circulació
Les normes de circulació per les bicicletes són molt difícils d'aprendre per als nouvinguts i, en alguns casos, molt ambigües! Als danesos els agrada molt beure i sembla que la norma diu que poden anar en bicicleta 5 vegades per sobre el límit d'alcoholèmia pels cotxes! I hi van, i és molt complicat avançar-los sense morir en l'intent!
7. La mare que la va parir
Sí. Tot i que la tractis bé i l'estimis fins a l'eternitat i el més enllà, abusar de la bicicleta fa que cada dos per tres tingui problemes mecànics. I és com el cos humà: un cop comences, ja no hi ha qui ho aturi! L'avantatge és que aquí això és el pa de cada dia i té molt fàcil solució.
8. Ara no...
Tothom ha experimentat alguna caiguda o accident o desastre amb una gran història darrera, tot i que algunes són més divertides que d'altres! Habitualment, si tot acaba bé, les relacionades amb hospitals o vehicles inusuals són les més interessants.
D'acord amb tot el que he comentat, està clar que l'objectiu de Copenhagen de ser la primera ciutat de les bicicletes d'Europa segueix en peu i, com a conseqüència, tot el tema de la millora de les infraestructures, normes, seguretat, etc. està a l'ordre del dia i genera molts debats. A més, hi ha moltes ciutats que persegueixen una imatge molt més "verda", sostenible i respectuosa amb el medi ambient, de manera que el ciclisme urbà en general està molt present a les notícies i per internet. Així doncs, sembla interessant compartir uns quants links de les webs que parlen del ciclisme en general, i a Dinamarca i Copenhagen en particular, amb notícies, reportatges i opinions:
- I BIKE TO | Reportatge sobre la seguretat a Copenhagen
- I BIKE TO
- Denmark.dk | Bicycle culture
- Copenhagenize Blog
- Cycling Embassy of Denmark | Facts
- A view from the cycle path
- I bike london
- CROWize Vienna
- Bike Blog | The Guardian
- Amsterdamize
- Ducth Bike Bits
Hej hej!
Las Destructoras de papel profesionales
ReplyDeletehola lo estás haciendo bien bien me han leído todo el artículo me pareció muy interesante también estoy trabajando en una, trituradora de papel también la encontrarás de una manera amigable en tu trabajo Las destructoras de papel son equipos indispensables en las oficinas estos ayudan a reducir de forma segura la cantidad de papel que se va acumulando. Destruyen el papel en pequeñas porciones, minimizando el volumen de residuos, economizando tiempo y espacio de almacenaje.